Δοκιμή: Tesla Model 3 με αυτονομια εως 580χλμ
- 15 Απριλίου, 2021
- Uncategorized
- Posted by supercars
- Leave your thoughts
Αναδημοσίευση από gocar
Δεν είναι υπερβολή πως η Tesla έχει καταφέρει και ηγείται σήμερα στην ηλεκτροκίνηση, αποτελώντας πρωτοπόρο στην εφαρμογή της ψηφιακής τεχνολογίας στα αυτοκίνητα. Εμείς οδηγήσαμε και δοκιμάσαμε επί ελληνικού εδάφους το Model 3, το πιο προσιτό μοντέλο της γκάμας. Πρόκειται για μία μεσαία οικογενειακή μπερλίνα με σπορ διάθεση, και μάλιστα αυτή που είχαμε στη διάθεση μας είναι η έκδοση Long Range. H μεσαία από τις τρεις διαθέσιμες. Με δύο ηλεκτροκινητήρες, σύστημα μετάδοσης της κίνησης και στους τέσσερις τροχούς, απόδοση 450 ίππων και το σημαντικότερο: Με μέγιστη αυτονομία 580 km!
Στην Ελλάδα η Tesla βρίσκεται σχεδόν μια 3ετία, με ένα κέντρο R&D εγκατεστημένο στον «Δημόκριτο». Αλλά η επίσημη εμπορική δραστηριότητα της μάρκας έχει ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο της περασμένης χρονιάς, όταν στο website της προστέθηκαν τα ελληνικά και άνοιξε για τους χρήστες από τη χώρα μας η δυνατότητα να βάλουν παραγγελία. Με την ελάχιστη δέσμευση, μια προκαταβολή των €100 μέσω πιστωτικής κάρτας. Παρότι θα δημιουργηθούν εκθέσεις το προσεχές διάστημα, δύο στην Αθήνα και άλλη μία στη Θεσσαλονίκη, οι παραγγελίες θα εξακολουθήσουν να γίνονται στο ενιαίο παγκόσμιο online σύστημα. Πολύ απλά, γιατί έτσι δουλεύει η Tesla από καταβολής της σε όλο τον κόσμο. Και έτσι θα συνεχίσει.
Η πρώτη εντύπωση
Το αυτοκίνητο που οδηγούμε σήμερα είναι το μοντέλο που ουσιαστικά ηγείται της εκστρατείας παγκοσμιοποίηση της μάρκας. Το πιο προσιτό, μέχρι σήμερα. Μια μεσαία οικογενειακή μπερλίνα λογικού κόστους με σπορ διάθεση, η οποία έχει θέση σε όλες λίγο πολύ τις αγορές. Η έκδοση που δοκιμάζουμε είναι η Long Range, η μεσαία από τις τρεις διαθέσιμες. Με δύο ηλεκτροκινητήρες, άρα και 4κίνηση, απόδοση 450 ίππων και τη μέγιστη αυτονομία των 580 km κατά WLTP.
Η σχεδίαση είναι τυπική για τη μάρκα. Το προφίλ είναι κομψό. Ακολουθεί τις γραμμές του μεγαλύτερου Model S, του πρώτου μοντέλου της μάρκας. Αλλά οι αναλογίες λόγω του μικρότερου μήκους είναι διαφορετικές. Ο εμπρός όγκος είναι μικρότερος και η καμπίνα μοιάζει ψηλότερη. Δεν διαφέρει πολύ από τα 5θυρα κουπέ άλλων κατασκευαστών. Μόνο που εδώ έχουμε ένα κανονικό 4θυρο. Για να μπορούν να έχουν αυτή την πολύ όμορφη γυάλινη οροφή από εμπρός ως πίσω, δεν έχουμε 5η πόρτα αλλά κανονικό πίσω καπό. Η απουσία κινητήρα καθόρισε τη σχεδίαση του εμπρός μέρους, με το καπό πολύ χαμηλά και μια μάσκα συμπαγή, χωρίς γρίλια, αφού δεν υπάρχουν ανάγκες ψύξης. Το όφελος στην αεροδυναμική είναι σημαντικό, με τον συντελεστή οπισθέλκουσας μόλις στο 0,23. Καθοριστικής σημασίας για την εξοικονόμηση ενέργειας, άρα την αυτονομία.
Η σχεδίαση της καμπίνας είναι απλή, και ταυτόχρονα πολύ ιδιαίτερη. Τα υλικά είναι ευχάριστα στην αφή και στην όψη και η συναρμολόγηση αρκετά προσεγμένη. Η TESLA ως μια εταιρεία που ενδιαφέρεται για το περιβαλλοντικό της απότυπωμα και τη βιώσιμη δεν χρησιμοποιεί δερμάτινες επενδύσεις αλλά μια πολύ καλή συνθετική απομίμηση. Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα και θερμαινόμενα καθίσματα, διζωνικό κλιματισμό και τη γυάλινη πανοραμική οροφή σε όλες τις εκδόσεις. Η συνολική αίσθηση ποιότητας δεν είναι στο επίπεδο των γερμανικών premium αλλά η καμπίνα έχει μια αύρα πολυτέλειας που έχει να κάνει και με τον εξωτικό χαρακτήρα της μάρκας και φυσικά, τη διαθέσιμη τεχνολογία.
Για το model year 2021 έχουν γίνει μικρές αλλαγές. Εξωτερικά, είναι τα μαύρα πλαίσια των πλαϊνών κρυστάλλων και των χειρολαβών, τα νέα σχέδια για τις ζάντες και τα ανασχεδιασμένα στο εσωτερικό τους φώτα. Στο εσωτερικό, χρησιμοποιούνται πιο ποιοτικά υλικά, έχουν αλλάξει το ανακλινόμενο πορτάκι του αποθηκευτικού χώρου της κεντρικής κονσόλας με ένα συρόμενο και έχουν προσθέσει μια πολύ βολική διπλή θέση για δύο κινητά με επαγωγική φόρτιση.
Η TESLA προτείνει μια εντελώς νέα αντίληψη για την εργονομία. Έχουν εξαλείψει κάθε φυσικό διακόπτη από την κεντρική κονσόλα. Όλες οι λειτουργίες ελέγχονται από την κεντρική οθόνη. Ακόμη και για να ανοίξεις το ντουλαπάκι συνοδηγού, εκεί θα βρεις τον σχετικό διακόπτη αφής. Οι ρυθμίσεις του τιμονιού και των καθρεφτών γίνονται από τις δύο ροδέλες πάνω στο τιμόνι, αφού πρώτα ενεργοποιηθούν τα αντίστοιχα μενού από την κεντρική οθόνη. Η ροή του αέρα από τους κεντρικούς αεραγωγούς ρυθμίζεται επίσης δια της αφής, από την κεντρική οθόνη. Η συνδεσιμότητα, όρος που χρησιμοποιούμε σε όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα, εδώ αποκτά άλλη διάσταση. Με τη σύνδεση LTE στο διαδίκτυο διαθέσιμη σε όλες τις εκδόσεις, είναι σαν να έχεις παντού το tablet σου, καρφωμένο στο ταμπλό. Με πολλές εφαρμογές ψυχαγωγίας για μικρούς και μεγάλους, όπως video games, Netflix κ.λπ. Υλοποιώντας ιδανικά το οικογενειακό σεντάν πάνω σε μια εξελιγμένη ηλεκτρική πλατφόρμα, αξιοποιούν με τον καλύτερο τρόπο τις συμπαγείς εξωτερικές διαστάσεις και το μακρύ μεταξόνιο, για να εξασφαλίσουν κορυφαίους χώρους στην καμπίνα. Παρά την κουπέ γραμμή, ο χώρος για τα γόνατα και το κεφάλι των πίσω επιβατών είναι κορυφαίος.
Ξεπερνά τις προσδοκίες
Τα αυτοκίνητα της TESLA είναι τόσο έξυπνα και προηγμένα τεχνολογικά που μπορούν να οδηγούνται αυτόνομα. Από την άλλη όμως, για λόγους που θα εξηγήσουμε στην πορεία, είναι κρίμα να μην απολαύσεις το Model 3 από τη θέση του οδηγού.
Η πρώτη επαφή σίγουρα ξενίζει. Δεν είναι το πρώτο αυτοκίνητο χωρίς πίνακα οργάνων μπροστά στον οδηγό, αλλά για κάποιο λόγο το κενό εδώ μπροστά είναι πιο έντονο. Ενώ άλλοι κατασκευαστές προσπαθούν να φέρουν όλη την πληροφορία μπροστά στα μάτια σου, για να μην πάρεις το βλέμμα σου από το δρόμο, η TESLA το κάνει πολύ διαφορετικά, όπως όλα. Δεν αργείς ωστόσο να το συνηθίσεις. Η θέση οδήγησης έχει πολύ σωστή γεωμετρία, με το τιμόνι στη σωστή απόσταση, χορταστικό πάχος στεφάνης και την τέλεια (μικρή) διάμετρο, ενώ τα πεντάλ σωστά κεντραρισμένα. Τα καθίσματα είναι άνετα, προσφέροντας όμως επαρκέστατη πλευρική στήριξη.
Η κύλιση είναι αθόρυβη. Και η ανάρτηση απορροφά ικανοποιητικά τις ανωμαλίες του δρόμου με μια αίσθηση στιβαρότητας. Η οδήγηση με ένα πεντάλ είναι εύκολη και ο τρόπος που το αυτοκίνητο διαχειρίζεται την ενέργεια σε κάνει να ξεχνάς γρήγορα ότι είναι ηλεκτρικό και να παίρνεις το βλέμμα από την ένδειξη της αυτονομίας. Η ένδειξη φόρτισης της μπαταρίας πέφτει αργά, ενώ από την άλλη απολαμβάνεις ένα αυτοκίνητο που ξεκινά ομαλά αλλά πολύ άμεσα στο άγγιγμα του γκαζιού, κάνοντας απολαυστική την οδήγηση στο αστικό περιβάλλον.
Στον ανοιχτό δρόμο επιταχύνει με ένα τρόπο πολύ πειστικό για την ιπποδύναμη των 450 ίππων που ανακοινώνει το εργοστάσιο. Σε κολλάει στο κάθισμα και συνεχίζει να σε πιέζει όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα, αντίθετα με τα περισσότερα ηλεκτρικά που ο ρυθμός της επιτάχυνσης ξεθυμαίνει νωρίς. Ζυγίζει 1.800 kg, αλλά κάνει αβίαστα 0-100 km/h σε 4,4″. Λείπει ο ήχος, αλλά έχοντας μυηθεί σταδιακά στην εμπειρία οδήγησης, περνώντας από τους δρόμους της πόλης μέχρι να βρεθείς στο ανοιχτό δρόμο, δεν σου λείπει. Δεν τον αναζητάς πλέον. Και η ταχύτητα μοιάζει φυσιολογική, άρα κάτι έχουν κάνει καλά στη βασική μηχανολογία, περνώντας στον οδηγό την αίσθηση από το δρόμο.
Δεν αρχίζει και τελειώνει στα gadgets. Είναι ένα άρτιο μηχανολογικά αυτοκίνητο που ενσωματώνει κορυφαίες λύσεις για την κατηγορία και όχι μόνο. Η ανάρτηση αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός με coil over αντί αμορτισέρ / ελατήρια. Πίσω πατά σε μια διάταξη πολλαπλών συνδέσμων. Η κατανομή βάρους έχει διαμορφωθεί στο ιδανικό 50 – 50, εμπρός πίσω.
Δεν έχει πολλές ρυθμίσεις, προγράμματα οδήγησης, κ.λπ. Τρεις επιλογές για το βάρος του τιμονιού και δύο ρυθμίσεις για το γκάζι. Για το σύστημα διεύθυνσης προτιμώ το Standard set up. Στο σπορ βαραίνει υπερβολικά και χωρίς λόγο, και η αίσθηση γίνεται τεχνητή. Στη βασική ρύθμιση η πληροφορία που σου μεταφέρει είναι επαρκέστατη και οι επικοινωνία με τους εμπρός τροχούς ξεκάθαρη και άμεση. Η μικρή διάμετρος της στεφάνης και η γρήγορη κρεμαγέρα επιτρέπουν τον έλεγχο με μικρές κινήσεις των χεριών, δίνοντας μια ευχάριστη αίσθηση ακρίβειας. Και την εντύπωση ότι το αυτοκίνητο είναι ελαφρύ και αλλάζει κατεύθυνση χωρίς προσπάθεια στην είσοδο της στροφής. Η ανάρτηση είναι ρυθμισμένη περισσότερο προς την άνεση, παρόλα αυτά η κλίση είναι πολύ μικρή και ο έλεγχος άψογος. Η συμπεριφορά όσο το πιέζεις γίνεται ελαφρά υποστροφική. Είτε το ρίξεις με φόρα στη στροφή, είτε βιαστείς να μπεις στο γκάζι, το εμπρός μέρος θα ανοίξει λίγο την τροχιά του. Αλλά με χρόνο αντίδρασης μόλις 10 ms, το σύστημα 4κίνησης που συνθέτουν οι δύο ηλεκτροκινητήρες θα στείλει άμεσα ροπή πίσω ως αντιστάθμισμα, περιορίζοντας αυτή που φτάνει εμπρός. Μπορεί ωστόσο να λειτουργήσει και διαφορετικά. Με περισσότερη πίεση στα φρένα για να φορτιστεί το εμπρός μέρος από την είσοδο και να ελαφρώσει λίγο το πίσω. Δεν θα ξεκολλήσει, γιατί το ESP δεν απενεργοποιείται (προνόμιο του Model 3 Performance). Αλλά έρχεται σε μια ευχάριστη ισορροπία που εκφράζει ενθουσιασμό και συνδυάζει ταχύτητα με ασφάλεια.
Εμπειρία hands-free
Έχοντας κερδίσει τον παραδοσιακό οδηγό με τη συνολική συμπεριφορά, η Tesla προσφέρει και μια διαφορετική εμπειρία hands-free «οδήγησης». Η λειτουργία του Autopilot βασίζεται σε 12 αισθητήρες υπερήχων, κάμερες με οπτικό πεδίο 360 μοιρών και ραντάρ με ακτίνα 160 μέτρων. Σαρώνουν το περιβάλλον διαρκώς: Οχήματα, ακίνητα αντικείμενα, ζώα και πεζούς. Όχι μόνο την ύπαρξή τους, αλλά και λεπτομέρειες. Ξεχωρίζει ας πούμε ποδήλατα από μοτοσυκλέτες, τον όγκο και το σχήμα των αυτοκινήτων. Ενεργοποιώντας το σύστημα, το αυτοκίνητο έχει την ικανότητα να στρίβει, να επιταχύνει και να φρενάρει αυτόματα μέσα στη λωρίδα κυκλοφορίας, αλλά και να προσαρμόζει την ταχύτητά του σύμφωνα με τις υποδείξεις των πινακίδων κυκλοφορίας. Η δυνατότητα Full Self Driving δεν είναι ακόμη διαθέσιμη στην Ελλάδα, λόγω της νομοθεσίας, της προβληματικής υποδομής και της κακής σήμανσης των δρόμων.
Η αυτονομία του Model 3 Long Range είναι 580 km σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP. Έχοντας ξεκινήσει τη μέρα μας με τη μπαταρία στο 90%, έχουμε κάνει 300 km αλλά με οδήγηση πολύ πιο επιθετική από την τυπική διαδικασία των μετρήσεων. Η TESLA έχει ήδη τοποθετήσει τους πρώτους ταχυφορτιστές στην Αθήνα. Ζητώντας από το σύστημα πλοήγησης να σε οδηγήσει εκεί, το αυτοκίνητο καταλαβαίνει ότι έχεις ανάγκη τη φόρτιση και στη διαδρομή κάνει μια προετοιμασία που έχει να κάνει με τη θερμοκρασία της μπαταρίας, ώστε όταν τελικά αυτή συνδεθεί στον ταχυφορτιστή να μπορεί να απορροφήσει τη μέγιστη παροχή που εκείνος μπορεί να δώσει.
γλυκά
Διαχείριση ενέργειας – αυτονομία
Επιδόσεις – οδική συμπεριφορά
Τεχνολογία infotainment & συνδεσιμότητας
Χώροι
ξινά
Μέτρια ποιότητα συναρμολόγησης και κάποιων υλικών
Κάποιες εργονομικές αστοχίες
Το παράκαναν με την κατάργηση των διακοπτών
Σε 15′ παίρνεις 280-290 km αυτονομίας, μάλιστα επειδή η φόρτιση αρχίζει πολύ επιθετικά και γίνεται πιο ήπια προοδευτικά ώστε να προστατευθεί η μπαταρία, στο πρώτο λεπτό μπορείς να πάρεις ως και 70 km. Για την πλήρη φόρτιση χρειάζεται λιγότερο από μια ώρα. Υπάρχουν 20.000 ταχυφορτιστές TESLA σε όλο τον κόσμο, και κάθε μέρα προστίθενται και άλλοι. Στην Ελλάδα, εκτός από την Αθήνα σύντομα θα τοποθετηθούν στη Λαμία, στη Θεσσαλονίκη και στην Πάτρα.
Οι ταχυφορτιστές και μάλιστα ένα δίκτυο στους σημαντικούς οδικούς άξονες είναι η απάντηση στην ερώτηση αν γίνεται ταξίδι με ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Αλλά το Model 3, μπορεί να φορτιστεί και στο σπίτι, σε μια συμβατική πρίζα σούκο. Θα χρειαστεί περίπου 12 ώρες και το κόστος για κάθε 100 km θα είναι μόλις €3. Μετά την ολοκλήρωση της φωτογράφισης και την παραγωγή video, στην καθημερινή ζωή κάναμε εύκολα άλλα 200 km με το 40%, οδηγώντας χωρίς καμία ειδική μέριμνα για την κατανάλωση αλλά με τη διάθεση για μια ακόμη αστραπιαία προσπέραση πάντα ανικανοποίητη.
Ο χάρτης των κατασκευαστών της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει διαμορφωθεί πριν από αρκετές δεκαετίες. Τα τελευταία 30-40 χρόνια έχουν προκύψει αρκετές νέες εταιρείες. Όλες όμως σε πολύ εξειδικευμένα segments της αγοράς. Και οι περισσότερες δεν κατάφεραν ποτέ να προχωρήσουν πέραν της παρουσίασης κάποιου concept και ενός θεωρητικά μεγαλεπήβολου σχεδίου. Και η Tesla, όταν πρωτοπαρουσιάστηκε, κάπως έτσι αντιμετωπίστηκε από το ευρύ κοινό. Πολλοί έλεγαν ότι δύσκολα θα μπορούσε να καλύψει την απόσταση σε επίπεδο εμπειρίας από τους παραδοσιακούς κατασκευαστές στα βασικά μηχανολογικά θέματα. Στο πώς ας πούμε λειτουργεί η ανάρτηση ή και πιο απλά, στο πώς ανοίγει και κλείνει μια πόρτα. Και προέβλεπαν ότι η εταιρεία του Elon Musk δεν θα άντεχε την πίεση του παραδοσιακού lobby της αυτοκινητοβιομηχανίας. Του αναγνώριζαν ωστόσο ένα τεχνολογικό προβάδισμα στις μπαταρίες και στο software διαχείρισης της ενέργειας. Όχι από μεγαλοψυχία, αλλά με την άνεση της άγνοιας (ή λανθασμένης έστω εκτίμησης) του κινδύνου στον οποίο θα έβαζε το δικό τους επιχειρηματικό μοντέλο. Και στην καλύτερη των περιπτώσεων θεωρούσαν ότι το μέλλον της Tesla θα ήταν να την εξαγοράσει κάποια στιγμή ένας “μεγάλος” για να μετατρέψει αυτό το τεχνολογικό προβάδισμα σε προϊόν. Και πόσο άδικο φαίνεται πως είχαν…
συμπέρασμα
Η TESLA όχι μόνο άντεξε στις όποιες πιέσεις, αλλά ηγείται στο ράλι της ηλεκτροκίνησης. Όχι μόνο πρωτοπορεί στην εφαρμογή της ψηφιακής τεχνολογίας στα αυτοκίνητα, αλλά ταυτόχρονα σκοράρει ψηλά στην κλασική μηχανολογία. Και κυρίως, είναι εκείνη που πλέον δημιουργεί τις ισχυρότερες τάσεις που επηρεάζουν την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.