Ηλεκτροκίνηση: Που, Πως Και Με Πόσα € Φορτίζω;

Από 4troxoi

Ηλεκτροκίνηση: Που, πως και με πόσα € φορτίζω;

Τα ηλεκτρικά – και ηλεκτροκίνητα εν γένει – αυτοκίνητα μπαίνουν στη ζωής μας, ενώ δεδομένη πρέπει να θεωρείται η ενίσχυση της εμπορικής τους παρουσίας σε παγκόσμιο επίπεδο τα προσεχή χρόνια. Πως διαμορφώνεται ο «χάρτης της ηλεκτροκίνησης» στη χώρα μας αυτή τη στιγμή; Ποιες λύσεις παρέχονται σε επίπεδο υποδομών φόρτισης, με ποιους τρόπους αλλά και σε τι κόστος μπορεί να εξασφαλίσει κανείς τον ανεφοδιασμό ενός EV με την απαραίτητη για την κίνησή του ηλεκτρική ενέργεια;

Μετά την ανακοίνωση του νέου πακέτου προώθησης της ηλεκτροκίνησης από την ελληνική κυβέρνηση και την εξειδίκευση των σχετικών μέτρων που έχουν ως σημείο αναφοράς την παροχή επιδότησης ύψους έως και 5.500 € για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου με λιανική τιμή προ φόρων που δεν ξεπερνά το φράγμα των 50.000€, το βασικό ερώτημα που συνεχίζει να πλανάται (και μάλιστα δικαίως) είναι το πώς, αλλά κυρίως το που και με ποιο κόστος, μπορεί κανείς να φορτίσει στη χώρα μας ένα οποιοδήποτε EV.

Ηλεκτροκίνηση

Η αλήθεια είναι πως αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία αναφορικά με το πλήθος των κοινόχρηστων σημείων φόρτισης στη χώρα μας. Εντούτοις, την πιο έγκυρη και «ενημερωμένη» εικόνα σε σχέση με την ποσότητα, την ακριβή τοποθεσία, αλλά και το είδος των υπηρεσιών που παρέχουν οι υφιστάμενοι σταθμοί φόρτισης στη χώρα μας, μπορεί να έχει κανείς μέσω της ιστοσελίδας plugshare.com. Σύμφωνα με την τελευταία, οι τοποθεσίες στις οποίες βρίσκονται εγκατεστημένοι σταθμοί φόρτισης διαφόρων εταιρειών και παρόχων δεν φαίνεται να υπερβαίνουν αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα τους 75, με μόλις 10 από αυτούς να είναι ταχείας φόρτισης (βλ. 50 kW). Οι δε διαθέσιμοι φορτιστές στις ως άνω τοποθεσίες περιορίζονται σε απόλυτο αριθμό στους μόλις 109.

Ηλεκτροκίνηση

Πρακτικά…

… ο ιδιοκτήτης ή κάθε εταιρικός χρήστης μπορεί να φορτίσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο (και φυσικά ένα plug-in υβριδικό) στο σπίτι ή σε κάποιο κοινόχρηστο σταθμό φόρτισης. Στη δεύτερη περίπτωση υπάρχουν τρεις επιλογές. Η πρώτη από αυτές έχει να κάνει με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχουν οι δημόσιοι φορτιστές ταχείας ή ημι/ταχείας φόρτισης, όπως εκείνους που μπορεί να βρει κανείς σήμερα στους ΣΕΑ. Εδώ, η πρόσβαση είναι ελεύθερη για όλους τους ιδιοκτήτες/χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων (και φυσικά plug-in υβριδικών οχημάτων), χωρίς χρήση κάρτας ή κάποιας άλλης συνδρομής και με κόστος που εξαρτάται (προς το παρόν) από το χρόνο χρήσης του φορτιστή. Οι χρεώσεις σε αυτή την περίπτωση είναι 0,25€/λεπτό, συν 2,5 € (πάγια χρέωση). Με άλλα λόγια, για 1 ώρα φόρτισης το κόστος ανέρχεται στα 15+2,5=17,5 €. Όπως είναι προφανές, η ποσότητα της ενέργειας που θα αποθηκευτεί στην μπαταρία του αυτοκινήτου μας από τη χρήση ενός τέτοιου φορτιστή εξαρτάται πρωτίστως από την ισχύ του (22 kW, 50 kW κ.ο.). Αξίζει εδώ να επισημάνουμε ότι στο εγγύς μέλλον η χρέωση στους εν λόγω φορτιστές θα πραγματοποιείται ανάλογα με την ενέργεια που θα «αντλεί» κανείς (χρέωση ανά kWh), όπως ήδη έχει ξεκινήσει να υλοποιείται σε μεγάλους σταθμούς ταχείας φόρτισης στην υπόλοιπη Ευρώπη, όπως στο δίκτυο ταχυφορτιστών της κοινοπραξίας Ionity.

Ηλεκτροκίνηση

Η δεύτερη επιλογή των χρηστών είναι η να φορτίσουν το EV τους στους κοινόχρηστους φορτιστές δικτύων που ανήκουν σε κάποιο πάροχο. Εδώ, παρέχονται λύσεις ημι-ταχείας (AC) και ταχείας φόρτισης (DC), ενώ σε κάθε περίπτωση είναι απαραίτητη η αναγνώριση και ταυτοποίηση του χρήστη – διαδικασία που μπορεί να γίνει με τη χρήση μιας κάρτας RFID ή με ειδική εφαρμογή (app) μέσω κινητού. Στην περίπτωση αυτή, ακριβώς όπως συμβαίνει με τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας, ο χρήστης επιλέγει να γίνει συνδρομητής στον Mobility Service Provider μέσω της σύναψης συμβολαίου σε κάποιο από τα υφιστάμενα προγράμματα της εταιρείας (σ.σ.: εδώ προβλέπεται μηνιαίο πάγιο και χρέωση ανά λεπτό σύνδεσης στο δίκτυο) ή εναλλακτικά να προμηθευτεί μια κάρτα με προπληρωμένο χρόνο φόρτισης, ο οποίος μπορεί να ανανεωθεί on-line.

Ηλεκτροκίνηση

Η τρίτη και πιο δυσεύρετη (προς το παρόν) περίπτωση στη χώρα μας είναι η χρήση κοινόχρηστων φορτιστών χαμηλής ισχύος, στους οποίους δεν υπάρχει καμία απολύτως χρέωση για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού ή PHEV οχήματος. Τέτοιοι φορτιστές συναντώνται συνήθως σε μεγάλα parking, εμπορικά κέντρα, super market κοκ.

Ηλεκτροκίνηση

Έως ότου οι κοινόχρηστοι σταθμοί-σημεία φόρτισης πολλαπλασιαστούν, η πιο προφανής λύση για την ανατροφοδότηση της μπαταρίας ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου με ενέργεια είναι σήμερα η φόρτιση στο σπίτι. Πρόκειται για μια διαδικασία που πραγματοποιείται με την αρωγή μιας απλής οικιακής πρίζα (τύπου σούκο) που όμως απαιτεί μεγάλη διάρκεια μιας και η ισχύς φόρτισης δεν ξεπερνά συνήθως τα 2,6 kW – έτσι, ανάλογα με το μοντέλο και τη χωρητικότητα της μπαταρίας, η φόρτιση διαρκεί πολλές ώρες, που σε πολλές περιπτώσεις διαρκεί έως και 20 ώρες για μια μέση μπαταρία των 50 kWh. Στην περίπτωση αυτή χρησιμοποιείται το καλώδιο φόρτισης που δίνεται από τον κατασκευαστή του οχήματος, το οποίο είναι συνδεδεμένο με ένα κουτί που εξασφαλίζει την απαραίτητη επικοινωνία με αυτό. Εδώ, προκειμένου να είναι ασφαλής η διαδικασία φόρτισης, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι στο κύκλωμα της πρίζας που χρησιμοποιείται δεν υπάρχουν άλλα φορτία, ενώ πρέπει να έχει προβλεφθεί και η τοποθέτηση κατάλληλης ασφάλειας της γραμμής στον πίνακα διανομής. Με λίγα λόγια, μία κοινή οικιακή πρίζα δεν είναι φορτιστής, αποτελώντας επί της ουσίας μια «λύση ανάγκης» για τη φόρτιση ενός EV ή PHEV.

Ηλεκτροκίνηση

Προκειμένου η φόρτιση στο σπίτι να είναι πιο γρήγορη και αποτελεσματική, η χρήση ενός επιτοίχιου φορτιστή (wallbox) είναι επιβεβλημένη. Οι συσκευές αυτές παρέχουν με ασφάλεια μέγιστη ισχύ ημι-ταχείας φόρτισης που μπορεί να φτάσει έως και τα 22 kW, γεγονός που επιτρέπει τη ανατροφοδότηση των μπαταριών με ηλεκτρική ενέργεια σε συντομότερο χρονικό διάστημα σε σχέση με εκείνους της απλής πρίζας. Όπως είναι φυσικό, όλοι οι κατασκευαστές προσφέρουν τις δικές τους λύσεις επιτοίχιων φορτιστών (δείτε εδώ πόσο κοστίζει το wallbox του νέου VW ID.3), με έξτρα πάντα χρέωση, η οποία κυμαίνεται συνήθως από 400 € έως και περίπου 1.000 €.

Ηλεκτροκίνηση

Και τι θα πληρώσω;

Η χρέωση στο σπίτι είναι ευθέως ανάλογη της «ποσότητας» της ενέργειας που θα αντλήσει κανείς από το δίκτυο – φυσικά το κόστος ανά kWh εξαρτάται από την τιμολογιακή πολιτική του εκάστοτε παρόχου. Προκειμένου να γίνει κατανοητό αλλά και απολύτως… απτό πόσο κοστίζει τα «γέμισμα» μιας μπαταρίας, παίρνουμε ως σημείο αναφοράς τις χρεώσεις που ισχύουν αυτή τη στιγμή σύμφωνα με το επίσημο τιμολόγιο της ΔΕΗ, του μεγαλύτερου παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας.

Ηλεκτροκίνηση

Εδώ, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή για τον υπολογισμό του πραγματικού-τελικού κόστους ανά kWh, μιας και η τιμή κάθε μονάδας ενέργειας επιβαρύνεται με τις γνωστές σε όλους έξτρα χρεώσεις – πέραν ασφαλώς του ΦΠΑ. Πιο συγκεκριμένα, το καθαρό κόστος ανά kWh ανέρχεται αυτή τη στιγμή στα 0,11058 € για την ημερήσια κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και στα 0,07897 € για τη νυχτερινή. Στην πρώτη περίπτωση και με δεδομένο ότι οι χρεώσεις δεν επηρεάζονται, ελέω κορονοϊού, από τη συνολική κατανάλωση ενέργειας, πρέπει να συνυπολογίσει κανείς ένα επιπλέον κόστος ύψους 0,00527 €, 0,02130 €, 0,0069 € και 0,017 € ανά kWh για το ΑΔΜΕ-Δίκτυο Μεταφοράς Η/Ε, ΔΕΔΔΗΕ-Δίκτυο Διανομής Η/Ε, τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας και το ΕΤΜΕΑΡ αντίστοιχα, ενώ στη νυχτερινή κατανάλωση μόνο τις δύο τελευταίες. Κάνοντας τις απαραίτητες πράξεις και υπολογίζοντας σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις τον ΦΠΑ ύψους 6% (και στις έξτρα), προκύπτει ότι η τελική τιμή για κάθε kWh είναι 0,17 € για το ημερήσιο τιμολόγιο και 0,11 € για το νυχτερινό.

Ηλεκτροκίνηση

Πόσα € ανά 100 χιλιόμετρα;

Ως εκ τούτου, για να γεμίζει κανείς μία μπαταρία 50 kWh, όπως αυτή που συναντά κανείς σήμερα στο νέο Peugeot e-208, ο λογαριασμός της ΔΕΗ θα «φουσκώσει» κατά 8,5 € για τη φόρτισή της σύμφωνα με το ημερίσιο τιμολόγιο ή κατά 5,5 € αν η πλήρωση με ηλεκτρική ενέργεια γίνει αυτή την περίοδο του έτους από τις 11 βράδυ έως τις 7 το πρωί της επομένης.

Ηλεκτροκίνηση

Με δεδομένο λοιπόν ότι με μία πλήρη φόρτιση το ηλεκτρικό «μικρό» της Peugeot είναι σε θέση να καλύψει τόσο στη θεωρία όσο και στην πράξη 300 περίπου χιλιόμετρα (σ.σ.: κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας η μέση τιμή που είδαμε κυμάνθηκε πράγματι στις 16-17 kWh/100 χλμ.), τότε εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι για κάθε 100 χλμ. απαιτούνται μόλις 2,8 € και 1,8 €.

Όσο δηλαδή κοστίζουν σήμερα περίπου 2 και 1,3 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης, αντίστοιχα.

Leave comments

Your email address will not be published.*



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>