Δοκιμή:BMW X2 M35i vs Cupra vs Mercedes-AMG GLA

Από Car and Drive

Θεωρήστε τον εαυτό σας τυχερό αν έστω και μία φορά στη ζωή σας υπήρξατε αυτήκοοι μάρτυρες της ηχητικής πανδαισίας ενός καλορυθμισμένου ζεύγους Delorto, μιας ιστορίας που έμελλε να ειπωθεί μέσα από το μελωδικό γουργούρισμα ενός καρμπυρατέρ, τις ακανόνιστες νότες των μεταλλικών κλαπέτων και τον μεθυστικό χορό των αρωματικών υδρογοναθράκων.

Θεωρήστε τον εαυτό σας ευλογημένο αν έστω και μία φορά υπήρξατε θιασώτης ενός ονείρου, που ήταν γραφτό να γεννηθεί πίσω από ένα ξύλινο βολάν, υπό το τρεμάμενο φως λυχνιών και τον ανατριχιαστικό συριγμό ημιθανών τρανζίστορ.

ADVERTISING

Βλέπετε, η ταχύτητα με την οποία ξεγλιστρά από τα χέρια μας το σήμερα δεν αφήνει χώρο για συναισθηματισμούς, χρόνο για δεύτερες σκέψεις και λέξεις για να περιγράψεις όσα μόλις έζησες στο αριστερό κάθισμα τριών υπερβατικών κατασκευών που βάλθηκαν να υπερασπιστούν τη χαμένη τιμή της κατηγορίας τους, βουτώντας δίχως φόβο αλλά με πάθος τα ακροδάχτυλά τους στη μαρμίτα με τον μαγικό ζωμό.

Εαρινή σύναξις

Το αποτέλεσμα είναι αυτό που βλέπετε. Τρία καλοζωισμένα crossovers/SUV με περίσσιο θάρρος, τα οποία ζήλεψαν λίγη από τη δόξα και τη φήμη των καυτών hatchbacks επιχειρώντας να συνδυάσουν τον εκδρομικό χαρακτήρα τους με τις επιδόσεις που δικαιολογούν, και με το παραπάνω, μία θέση στο πάνθεον του σύγχρονου αυτοκινητικού γίγνεσθαι.

Μπορεί, λοιπόν, το ερώτημα για το αν ένα όχημα ελευθέρου χρόνου διαθέτει την ικανότητα να υποστηρίξει έναν κόντρα ρόλο να έχει ήδη απαντηθεί από λιγότερο ή περισσότερο εξωτικές κατασκευές, ωστόσο, είναι πολύ διαφορετικό και πέρα από κάθε αμφιβολία αποκαλυπτικό να βλέπεις το crossover τής διπλανής πόρτα να μετασχηματίζεται, από τη μία στιγμή στην άλλη, σε μια αδυσώπητη πολεμική μηχανή.

Έχοντας γράψει τα περισσότερα «χιλιόμετρα» επί ελληνικού και ευρωπαϊκού εδάφους, οικοδέσποινα σε ετούτη τη σπάνια εαρινή σύναξη είναι η BMW X2 M35i. Για τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ, η κωδικονομασία της βαυαρικής πρότασης δεν αφήνει και πολλά στη φαντασία συνυπογράφοντας το διακριτικό upgrade που έχει υποστεί το body kit και εκείνα τα στοιχεία του εξοπλισμού που παραμένουν εκτεθειμένα στα αδιάκριτα βλέμματα.

Εμείς ξεχωρίσαμε τις ζάντες αλουμινίου των 19 ιντσών και τα πελώρια δισκόφρενα με τις βαμμένες σε μπλε χρώμα τετραπίστονες δαγκάνες που ασφυκτιούν στο εσωτερικό των τροχών. Στα ενδότερα της κορυφαίας προς ώρας BMW X2 βρίσκεται ένας δίλιτρος κινητήρας βενζίνης απόδοσης 306 PS, το αυτόματο κιβώτιο των οκτώ σχέσεων και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα τετρακίνησης.

Όλως τυχαίως, τα αριθμητικά δεδομένα της BMW X2 M35i ταυτίζονται με εκείνα της Mercedes-AMG GLA 35. Δίλιτρος και στην προκειμένη περίπτωση ο κινητήρας που φωλιάζει κάτω από το καπό του γερμανικού SUV, με μέγιστη ισχύ 306 PS και διάθεση να περάσει απαρατήρητος.

Το διπλοσύμπλεκτο αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων, η τετρακίνηση και τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ συμπληρώνουν τις προδιαγραφές ενός αυτοκινήτου που πατά πάνω σε μια δοκιμασμένη συνταγή (βλέπε: Mercedes-AMG A 35), διεκδικώντας θέση στην καρδιά εκείνων που θα εκτιμήσουν την ημίψηλη αρχιτεκτονική του και τα όσα οφέλη προκύπτουν από αυτήν.

Κλείνοντας με τις απαραίτητες συστάσεις, ίσως χρειάζεται να σκύψουμε με μεγαλύτερη προσοχή πάνω από την περίπτωση του Cupra Formentor, όντας για τους περισσότερους από εμάς μια άγνωστη, από πολλές απόψεις, ποσότητα.

Ακόμα, λοιπόν, κι αν οι εγκεφαλικοί μας νευρώνες συνάψουν την απαραίτητη σύνδεση μεταξύ της Seat και της νεοσύστατης σπορ μπράντας των Καταλανών την Cupra, το Formentor αξίζει, αν μη τι άλλο, την προσοχή μας, αποτελώντας επί της ουσίας το πρώτο μοντέλο της ισπανικής φίρμας που σχεδιάστηκε ευθύς εξαρχής ώστε να επιτελέσει ένα πολύ συγκεκριμένο έργο και να υπηρετήσει έναν ξεχωριστό σκοπό.

Όχι τυχαία, λοιπόν, το Cupra Formentor είναι εκείνο που κερδίζει τη μάχη των εντυπώσεων με το στοχοπροσηλωμένο βλέμμα του και εκείνα τα στοιχεία σχεδιασμού που δεν θα σου δώσουν το δικαίωμα να αμφισβητήσεις τον λόγο ύπαρξής του δίπλα στις BMW X2 και Mercedes-AMG GLA.

Φυσικά, το διαβατήριο για την ανέλιξη του Cupra Formentor στην κορυφή της αυτοκινητικής πυραμίδας δεν είναι το μυώδες physique του, αλλά το οπλοστάσιο που κρύβει πίσω από το αβανταδόρικο μεταλλικό του περίβλημα.

Ο λόγος για τον δίλιτρο TSI κινητήρα απόδοσης 310 PS, την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση, το αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων διπλού συμπλέκτη και τα λαμπερά σε εμφάνιση και απόδοση φρένα της Brembo.

Έντιμος συμβιβασμός

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
BMW X2 M35i xDrive 306 PS
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ9

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ7

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ7

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ9

VALUE FOR MONEY8

ΣΥΝΟΛΟ82

Έχοντας πείσει εαυτούς και αλλήλους για τη συνάφεια των τριών τετράτροχων, η συνέχεια της αντιπαράθεσης δίνεται στο πιλοτήριό τους. Όσοι έχουν κρατήσει στο μυαλό και την καρδιά τους αυτοκίνητα μιας άλλης εποχής, οφείλουν να συμβιβαστούν με την ιδέα της αυξημένης απόστασης από το έδαφος και της επικρατούσας crossoverίζουσας λογικής.
Για παράδειγμα, στην GLA κάθεσαι ψηλότερα απ’ ό,τι ενδεχομένως θα ήθελες, πιάνοντας πολλές φορές τον εαυτό σου να λειτουργεί ως… εκκρεμές, με σημεία αναφοράς το τριάκτινο τιμόνι. Η περίπτωση του Formentor είναι διαφορετική, μιας και η θέση οδήγησης πλησιάζει τα δεδομένα ενός τυπικού hatchback και η μοναδική, ενδεχομένως, ένσταση είναι σχεδιαστικής φύσεως, μιας και οι Ισπανοί απέτυχαν να ενσωματώσουν στο ταμπλώ την κεντρικά τοποθετημένη οθόνη αφής, με την τελευταία να αποτελεί «ξένο σώμα».

Παρόμοια αρχιτεκτονική ακολουθεί και το cockpit της BMW X2, με την «αιωρούμενη» οθόνη αφής να δεσπόζει στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας και την περιρρέουσα ατμόσφαιρα να μη διαθέτει τη φρεσκάδα την οποία εισπράττεις στο εσωτερικό των δύο ανταγωνιστών της.

Αν, παρ’ όλα αυτά, θα έπρεπε να αναδείξουμε την ποιοτικότερη όλων πρόταση, τότε ο τίτλος θα πήγαινε στην αντίστοιχη βαυαρική, τα υλικά της οποίας πείθουν περισσότερο σε σχέση με εκείνα που συναντά κανείς στο Formentor, ενώ δεν υπάρχουν και οι τριγμοί που παρατηρούνται στην GLA.

Στην απίθανη περίπτωση που οι διαθέσιμοι χώροι για επιβάτες και αποσκευές κάνουν τη διαφορά σε προτάσεις των 300 plus ίππων, ίσως είναι χρήσιμο να σημειώσουμε ότι κάθε ένα από τα τρία αυτοκίνητα διακρίνεται στον δικό του… τομέα.

Για παράδειγμα, η BMW X2 διαθέτει τον μεγαλύτερο χώρο αποσκευών με αφετηρία τα 470 λίτρα, η Mercedes-AMG GLA κερδίζει στο εσωτερικό πλάτος της πίσω σειράς καθισμάτων και το Cupra Formentor είναι εκείνο που προσφέρει το κάτι παραπάνω για το κεφάλι και τα κάτω άκρα των πίσω επιβατών.

Όπως αρμόζει, λοιπόν, σε αυτές τις ειδικές περιπτώσεις, νικητή μπορεί να αναδείξει μόνον η ελληνική άσφαλτος, ο απόλυτος κριτής για ανθρώπους και μηχανές που ζητούν τη δικαίωση μέσα από την υπέρβαση της κοινής λογικής. Πριν βάλουμε στο παιχνίδι την αδιαπραγμάτευτη αλήθεια των αριθμών και τους κανόνες εμπλοκής που ακολουθεί κάθε «στρατόπεδο», όταν και εφόσον έρθει εκείνη η κρίσιμη στιγμή, οφείλουμε να εξετάσουμε τη συμπεριφορά των «big three» σε κατάσταση ηρεμίας.

Ρολάροντας,

πάει να πει, από το σπίτι στο γραφείο και από το γραφείο στο σπίτι, γεμίζοντας με μπαγκάζια τον χώρο αποσκευών και παιδικές φωνές τον θάλαμο επιβατών. Μια τυπική, επαναλαμβανόμενη καθημερινότητα την οποία θα βιώσεις πιο ανώδυνα και ευχάριστα στο αριστερό κάθισμα του Cupra Formentor.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
CUPRA FORMENTOR VZ 2.0 TSI 310 PS 4DRIVE DSG 7
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ9

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ7

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ9

VALUE FOR MONEY8

ΣΥΝΟΛΟ83

Το ανάλαφρο πάτημα, το σωστά ζυγισμένο τιμόνι και η σαφής τάση του TSI κινητήρα των 2,0 λίτρων να συγχωρεί… την υπερβολή, καθιστούν την ισπανική πρόταση ιδανική γι’ αυτό που σε άπταιστα… ελληνικά συνηθίζουμε να περιγράφουμε ως “every day use”.
Αντιθέτως, η Mercedes-AMG GLA 35 δυσκολεύεται περισσότερο να προσαρμοστεί στο ιδιαίτερο… ανάγλυφο της ελληνικής ασφάλτου, παρά το γεγονός ότι αποτέλεσε τη μοναδική πρόταση της συγκριτικής δοκιμής που διέθετε ελαστικά με 50άρι προφίλ.

Το βαρύ αποτύπωμά της στο οδόστρωμα αφήνει και η BMW X2, αίσθηση που δεν θα ξενίσει όσους έχουν έρθει στο παρελθόν σε επαφή με τη βαυαρική αυτοκινητική κουλτούρα, αλλά ίσως να δυσκολέψει εκείνους που έχουν γαλουχηθεί με έναν πιο εύπεπτο κώδικα συμπεριφοράς.

Race Ready SUV

H γκρίζα -ένεκα της ταύτισης των χρωματικών επιλογών στις μεταλλικές επιφάνειες των τριών SUV- αλήθεια είναι ότι κανείς -ή σχεδόν κανείς- δεν εκταμιεύει ένα ποσό της τάξης των 50.000-60.000 ευρώ για να αποκτήσει μια πρόταση που θα χωράει τα ψώνια από το σουπερμάρκετ και το χαριτωμένο κουτάβι μετά το καθιερωμένο σαββατιάτικο grooming.

Η αφετηρία και ο προορισμός των τριών είναι διαφορετικός και αυτό το συνειδητοποιείς όταν ξυπνήσεις από τον ηλεκτρονικό λήθαργο τον πραγματικό τους εαυτό. Στη γλώσσα των Ισπανών, αυτό μεταφράζεται σε «Cupra Mode», οι μετρημένοι Βαυαροί αρκούνται στο πρόγραμμα «Sport», ενώ στο εξωτικό… Affalderbach της Στουτγάρδης κάνουν το βήμα παραπάνω με το λυτρωτικό «Sport ».

Είναι η στιγμή που το αμήχανο ασχημόπαπο της Mercedes-AMG μεταμορφώνεται σε έναν πανέμορφο κύκνο με ατσάλινη θέληση και ανυπέρβλητη πυγμή. Τα ηλεκτρονικά του αυτοκινήτου υποχωρούν, δίνοντας τη θέση τους στο μηχανολογικό ιδεώδες μιας old school κατασκευής, ο χρόνος διαστέλλεται και η ταχύτητα με την οποία εκτελούνται οι εντολές σου πολλαπλασιάζεται.

Ο μνημειώδης ήχος του τετρακύλινδρου μοτέρ δίνει τον ρυθμό, το πλαίσιο αντιδρά με νηφαλιότητα, παρά το μέγεθος της υποθάλπουσας υπερβολής, και το σύστημα τετρακίνησης πράττει αυτό ακριβώς που χρειάζεται ώστε να επανέλθει η ισορροπία πριν καν αυτή διαταραχθεί.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
MERCEDES-AMG GLA 35 4MATIC 306 PS SPEEDSHIFT AMG
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ9

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ9

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ9

VALUE FOR MONEY8

ΣΥΝΟΛΟ85

Εξίσου φιλικό για τον μέσο χρήστη, αλλά σε κάθε περίπτωση λιγότερο ανταποδοτικό για εκείνον που θα θελήσει να κινηθεί εκτός χαρτογραφημένων υδάτων, αποδεικνύεται το Cupra Formentor. Και αυτό γιατί από τη στιγμή που θα αγγίξεις το όριο, ένα προστατευτικό φιλμ τεχνολογίας (βλέπε: ηλεκτρονικό διαφορικό) ξεδιπλώνεται ανάμεσα στην άσφαλτο και στον οδηγό, θολώνοντας την κρίση του.
Ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει την ταχύτητα του ισπανικού SUV -πώς θα μπορούσε, άλλωστε, βλέποντας να κόβει πρώτο το νήμα στις ρεπρίζ- ή την αποτελεσματικότητα των φρένων που φέρουν, όχι τυχαία, την υπογραφή της Brembo, ωστόσο, είναι εξίσου προφανές ότι χρειάζεται χρόνος για να αποκτήσει το… μέταλλο και το ειδικό βάρος μιας Mercedes-AMG.

Δεν είναι ο χρόνος που έλειψε από την BMW X2 M35i, ούτε, φυσικά, και η ταχύτητα, καθώς με επιπλέον 50 Nm, ως προς τη μέγιστη τιμή της ροπής, κέρδισε τη μάχη με τα χρονόμετρα στη διαδικασία της επιτάχυνσης από στάση. Φυσικά, δεν αρκεί μόνο αυτό για να σου χαρίσει το «δαχτυλίδι» της κατηγορίας. Το αργό τιμόνι σε συνδυασμό με την ευκολία με την οποία ο μπροστινός άξονας λοξεύει υπό πίεση την τροχιά του ανοίγει έναν φαύλο κύκλο διορθωτικών κινήσεων, από τον οποίο δεν πρόκειται να βγεις, αν δεν υποχωρήσεις από τις προκεχωρημένες θέσεις και πεποιθήσεις σου.

Price not included

Στη σπάνια περίπτωση που δεν θα γυρίσεις να κοιτάξεις το ταμπελάκι της τιμής, η Mercedes-AMG GLA 35 είναι εκείνη η επιλογή που θα σε δικαιώσει. Όχι τόσο στην καθημερινή περιπλάνησή σου στους αφιλόξενους δρόμους αυτής της πόλης, αλλά σε οποιαδήποτε άλλη λιγότερο ή περισσότερο… ειδική διαδρομή.

Αν πάλι μιλάμε για μια price sensitive επιλογή, τότε το κατά 20.000 ευρώ φθηνότερο Cupra Formentor αποτελεί μονόδρομο, προσφέροντας περισσότερα από εκείνα που στο τέλος της ημέρας θα σου ζητήσει. Όσο για τους Βαυαρούς, είναι ξεκάθαρο ότι το momentum δεν τους ευνοεί, έχοντας απομακρυνθεί από εκείνες τις αξίες που διαχρονικά αποτύπωναν οι προτάσεις τους.

Leave comments

Your email address will not be published.*



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>