Αυτοφορτιζόμενο Υβριδικό ή Plug-in;

Από Autotriti

O κόσμος αναρωτιέται: Ποιο είναι καλύτερο, το προσιτό αυτοφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα που έχει επενδύσει η Toyota ή το αρκετά πιο ακριβό επαναφορτιζόμενο των plug-in υβριδικών, που γεφυρώνει ουσιαστικά την ηλεκτροκίνηση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης;

Ο χαρακτηρισμός «υβριδικό» περιγράφει απόλυτα σωστά τόσο το αυτοφορτιζόμενο σύστημα κίνησης όσο και το plug-in (που μπαίνει στην πρίζα δηλαδή): Σύμφωνα με το λεξικό «υβριδικό» είναι το αποτέλεσμα συνένωσης ή συνύπαρξης δύο διαφορετικών στοιχείων. Τα υβριδικά οχήματα λοιπόν συνδυάζουν κινητήρα εσωτερικής καύσης (συνήθως βενζίνης) και ηλεκτροκινητήρα, που είτε συνδυάζονται, είτε εναλλάσσονται στο ρόλο κίνησης του οχήματος με στόχο την καλύτερη δυνατή αποδοτικότητα και χαμηλή κατανάλωση καυσίμου σε όλες τις συνθήκες κίνησης και ταχύτητες (πόλη, ταξίδι, επαρχιακό δρόμο κτλ.). Σε κάθε περίπτωση τόσο τα αυτοφορτιζόμενα υβριδικά όσο και τα plug-in συστήματα καλύπτουν το μεσαίο πεδίο μεταξύ του άκρου της παραδοσιακής κίνησης με μοτέρ εσωτερικής καύσης και της πλήρως ηλεκτρικής κίνησης που έρχεται στο προσεχές μέλλον. Για να διαπιστώσει κανείς ποιο υβριδικό του ταιριάζει σήμερα, ας δούμε τις ομοιότητες, τις διαφορές, τα συν και τα πλην καθενός από τα μοντέρνα συστήματα που είναι διαθέσιμα σήμερα.

Πως δουλεύει το αυτοφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα;
Aν και το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο παραγωγής ήταν το φουτουριστικό Honda Insight, το Toyota Prius έγινε το πρώτο υβριδικό μαζικής παραγωγής βοηθώντας την ιαπωνική φίρμα να γίνει συνώνυμη σήμερα με την αυτοφορτιζόμενη υβριδική τεχνολογία. Αυτή χρησιμοποιεί το βενζινοκινητήρα, αλλά και την ανάκτηση ενέργειας από το φρενάρισμα ή το άφημα του γκαζιού, για να διατηρεί τη μικρή μπαταρία (μικρότερη της 1 kwh) φορτισμένη καθώς οδηγεί κανείς, χωρίς να χρειάζεται φόρτιση από πρίζα. Ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί επικουρικά ή για τις εκκινήσεις από στάση ή όταν στο άφημα του γκαζιού σβήνει ο κινητήρας βενζίνης (η Toyota θέλει 80% της κίνησης με το 4ης γενιάς σύστημά της να γίνεται ηλεκτρικά). Σαν αποτέλεσμα προσφέρεται καλύτερη οικονομία καυσίμου από τα αντίστοιχα μην υβριδικά οχήματα, ειδικά στην οδήγηση μέσα στην πόλη. Ωστόσο, στη διάρκεια των ταξιδιών τα οφέλη στην κατανάλωση δεν είναι ανάλογα μεγάλα, ενώ η αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία ισχύει κατά βάση στο ρολάρισμα ή για πολύ μικρή απόσταση. Βέβαια μπορούν να οδηγηθούν οπουδήποτε και οποτεδήποτε, δεν υπάρχει άγχος ηλεκτρικής αυτονομίας και δεν υπάρχει σκέψη για το που θα το φορτίσεις. Επιπλέον το κόστος τέτοιων υβριδικών είναι αρκετά προσιτό και μπορεί να τοποθετηθεί ακόμα και σε μικρά μοντέλα, όπως το Toyota Yaris ή τα νεότερα Renault Clio και Honda Jazz

Όπως και τα συμβατικά, έτσι και τα plug-in υβριδικά μπορούν να κινηθούν οπουδήποτε και οποτεδήποτε. Ωστόσο χάρη στις μεγαλύτερες μπαταρίες τους προσφέρουν δυνατότητα για ηλεκτρική αυτονομία 50-60 χλμ. και έτσι μπορεί να να μην καις απολύτως τίποταστην καθημερινότητα. Επιπλέον η συνδυαστική απόδοση του υβριδικού τους συστήματος είναι μεγάλη (σ.σ. από 200 άλογα και πάνω) και κατά συνέπεια οι επιδόσεις ενός τέτοιου οχήματος εκρηκτικές. Ταυτόχρονα, ένα plug-in υβριδικό μπορεί συνεχίσει να λειτουργεί οικονομικά και χωρίς φουλ γεμάτη μπαταρία. Αυτό γίνεται με την «υβριδική» λειτουργία επ ΅αόριστον, αρκεί να γεμίζει κανείς το ρεζερβουάρ καυσίμου, όπως σε ένα συμβατικό υβριδικό. Αν όμως επιλέξεις να γεμίσεις την μπαταρία εν κινήσει, με τη σχετική δυνατότητα που παρέχεται, τότε η οικονομία αυξάνεται πολύ (έως και διπλασιάζεται). Ουσιαστικά για να προσφέρει πραγματική οικονομία ή μηδενικές εκπομπές ρύπων ένα plug-in υβριδικό χρειάζεται να το «πριζώνεις» κάθε βράδυ. Δεν υπάρχει δυνατότητα ταχείας φόρτισης, ενώ για να φορτίσει σε απλή πρίζα θέλει 5-6 ώρες και σε Wall Box 2-3 ώρες. Το κόστος κτήσης είναι μεγάλο σε σχέση με ένα απλό υβριδικό (σ.σ. από την άλλη όμως και μικρότερο από ένα ηλεκτρικό τα θετικά χαρακτηριστικά του οποίου δανείζεται). Όσο μεγαλύτερη η μπαταρία (συν τα έξτρα σε software και hardware), τόσο αυξάνει το κόστος αλλά και το βάρος. Τα Plug-in υβριδικά ζυγίζουν αρκετά με ότι αυτό συνεπάγεται σε δυναμικά χαρακτηριστικά λόγω αδράνειας και άνεση λόγω σφιχτότερης ανάρτησης, ενώ για να βρεθεί χώρος για την τοποθέτηση της μπαταρίας θυσιάζονται κάποια λίτρα από το πορτ-μπαγκάζ, αλλά και τις περισσότερες φορές από τη χωρητικότητα του ρεζερβουάρ.

Τι συμφέρει τελικά;
Έχει νόημα η υψηλότερη τιμή ενός plug-in υβριδικού οχήματος σε σύγκριση με ένα συμβατικό υβριδικό; Προς το παρόν τα τυπικά μαθηματικά συχνά δεν λειτουργούν υπέρ ενός plug-in υβριδικού. Βέβαια για κάποιους η απόλαυση της κίνησης χωρίς σταγόνα καυσίμου, οι δυναμικές, σαν GTi επιδόσεις με χαμηλή κατανάλωση ή η ιδέα ότι κάνεις κάτι θετικό για το περιβάλλον ξεπερνά τις ανησυχίες κόστους. Αυτό είναι θέμα απόφασης του κάθε αγοραστή, ειδικά τώρα που ξέρει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κάθε ενός από τα δύο υβριδικά συστήματα κίνησης.

Aυτοφορτιζόμενο υβριδικό
Υπέρ
• Δεν είναι αισθητά ακριβότερα από τα
συμβατικά μοντέλα βενζίνης
• Γρήγορος και εύκολος ανεφοδιασμός
καυσίμου
• Χαμηλή κατανάλωση χωρίς μεγάλες
αυξομειώσεις
• H πιο προσιτή μορφή ηλεκτροκίνησης
• Δε χρειάζεται να ψάχνεις πρίζα
• Μικρή επιβάρυνση σε βάρος και
χωρητικότητα πορτ-μπαγκάζ
• Μπορεί να είναι το μοναδικό σου αυτοκίνητο
Κατά
• Όχι τόσο οικονομικό όσο ένα plug-in
με γεμάτη μπαταρία
• Υπολείπεται σε συνδυαστική ιπποδύναμη
• Oυσιαστικά ανύπαρκτη ηλεκτρική αυτονομία

Plug-in υβριδικό
Υπέρ
• Μπορεί να λειτουργεί ως ηλεκτρικό
στην καθημερινότητα
• Συνδυαστική ισχύς και επιδόσεις
• Κινείται και όταν «αδειάσει» η μπαταρία
• Μπορείς να κάνεις ταξίδι χωρίς άγχος
αυτονομίας (βλ. ηλεκτρικά)
• Φορολογικές ελαφρύνσεις ως εταιρικό
• Μπορεί να είναι το μοναδικό σου αυτοκίνητο
Κατά
• Πολύ πιο ακριβό σε σχέση με ένα συμβατικό υβριδικό
• Χρειάζεται να το φορτίζεις συνέχεια για να έχει νόημα
• Επιπλέον βάρος και αισθητή μείωση πορτ-μπαγκάζ
• Σχεδόν διπλασιασμός κατανάλωσης αν φορτίζεις
την μπαταρία με τον κινητήρα βενζίνης

Leave comments

Your email address will not be published.*



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>